Home » » Pemimpin hebat - Biarlah orang lain lebih bercakap, anda mendengar.

Pemimpin hebat - Biarlah orang lain lebih bercakap, anda mendengar.

Hebatnya ketua yang dapat mengamalkan cara ini. Kata-kata hikmah menyatakan kelebihan mendengar antaranya adalah seperti berikut:-

Dengarlah dari satu pihak maka anda akan berada dalam gelap; dengarlah daripada kedua-dua belah pihak maka semuanya akan terang (Halibuton)

Orang yang pandai mendengar itu beruntung, malah lebih beruntung daripada orang yang pandai bicara (R.J Botkin)

Pendengar yang baik, tidak sahaja popular dimana-mana tetapi yang jelas ia menjadi orang yang banyak tahu. (Wilson Mizner)

Kita selalu mendengar penyataan,”Dia terlalu banyak bercakap,” tetapi pernahkah orang mendengar kritikan, ‘Dia terlalu banyak mendengar?”(Norman Augustine)

Keupayaan menjadi pendengar yang baik sangat penting sebagai ketua. Ia membantu anda membina hubungan di pejabat sebagai kakitangan baru. Dalam siri artikel lalu saya juga ada menyatakan kemahiran mendapat maklumat. Matlamat utama anda mendengar adalah kerana anda ingin mendengar komen, kebimbangan dan idea orang lain.

Saya ingin bertanya. Pernah anda berjumpa dengan orang yang terus-menerus bercakap tentang diri sendiri. Ketika seseorang sedang bercakap tiba-tiba dia mencelah, memotong percakapan. Apa pendapat anda tentang orang yang begini. Sikap begini dikatakan membosankan dan mementingkan diri dan ego mereka. Pemimpin hebat hendaklah bersabar. Tahankan rasa ingin memberi komen ketika mendengar orang lain bercakap. Beri peluang kepada mereka meluahkan masalah peribadi, rungutan, kebimbangan dan kesangsian mereka. Beri perhatian dan tumpuan dengan penuh minat. Berikan penghormatan kepadanya. Jangan buat kerja lain semasa bercakap. Pastikan mata anda memandangnya. Percayalah anda akan lebih dihormati. Jika anda dapat melakukan ini kelebihan adalah dipihak anda.

Ajukan pertanyaan tentang apa-apa sahaja supaya dia seronok. Tanya tajuk-tajuk yang berkaitan yang menarik minat mereka. Tanyalah apa sahaja yang membolehkan mereka membuka mulut kepada anda.

Jadilah pendengar yang baik dengan memberi tumpuan kepada maksud yang tersirat. Mereka sering menggunakan pelbagai cara yang hanya nak nyatakan satu perkataan mudah “saya benci kepada ketua unit”. Perhatikan nada suaranya, riak muka, kelakuan, pergerakan tangan dan badannya.

Pengalaman saya dengan kawan dan staff mengajar bukan semua masalah yang diajukan kepada kita memerlukan bantuan kita. Kebanyakannya mereka nak kita mendengar mereka. Hebat kuasa mendengar kalau kita gunakan dengan cara yang betul.


Share this article :

0 comments:

Hot Download

 
Support : Official Site | Islamik Info | directory
Copyright © 2013. Tonton TV3 - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Bersama happysus
Proudly powered by Blogger