Home » » Pemimpin hebat dapat mengenalpasti orang bermasalah

Pemimpin hebat dapat mengenalpasti orang bermasalah

Anda sebagai pekerja baru atau lama akan menghadapi pekerja yang bermasalah. Mereka yang bermasalah ini sering menimbulkan kekecohan dan menganggu hubungan mesra antara pekerja. Sekiranya anda biarkan ia akan menjadi virus-virus yang akan melumpuhkan sesuatu organasasi. Bersedia dengan ilmu yang dapat membantu kakitangan bermasalah.

Orang yang bermasalah ini adalah orang yang susah ditangani dan sentiasa menimbulkan masalah kepada anda. Orang yang bermasalah ini memerlukan usaha yang lebih daripada anda. Anda kena menjadi pendorong dan kadang-kadang perlu memberi lebih perhatian kepada mereka ini. Anda kena mengenalpasti mereka ini.

Orang yang bermasalah adalah mereka mendatangkan bahaya, ancaman, kerosakan tidak kira dari segi fizikal, batin, dan kelakuan kepada diri anda. Jangan menilai orang bermasalah dari segi faktor fizikal seperti berjanggut, rambut berwarna, rambut panjang dan pakaian selekeh. Masalah mungkin dari segi penampilan mereka tetapi tidak mendatang masalah lain. Saya tidak ingin membincang mereka yang diketogorikan bermasalah dari segi masalah dadah, jenayah gensterizem atau mereka yang hanya layak tinggal di penjara dan pusat memulihan. Biarlah orang yang pakar menyelesaikan masalah mereka.

Ciri-ciri orang yang bermasalah adalah:

  1. Prestasi kerja yang rendah. Mereka ini selalunya bekerja hanya cukup makan. Mereka bekerja hanya pada tahap asas. Iaitu prestasi kerja seperti kualiti, kuantiti dan hasil kerja yang rendah.
  2. Mereka yang menjadi parasit dan menganggu prestasi orang lain.
  3. Mereka yang membahayakan kumpulan, organasasi atau orang sekeliling. Biasanya perbuatan dan kekecohan yang ditimbul sering meresahkan unit,bahagian atau kumpulan.

Ketua yang bermasalah

Apabila saya menjadi fasilitator untuk Sistem Saraan Baru (SSM) seringkali mendengar rungutan-rungutan dari peserta tentang Ketua, Pengetua dan Gurubesar. Antaranya adalah seperti berikut:-

1. Ketua saya tidak berhati perut. Langsung tidak tahu masalah orang.
2. Ketua saya tidak tepati janji.
3. Ketua saya tidak bercakap benar.
4. Ketua saya selalu menyalahkan orang lain.
5. Ketua saya tidak berguna
6. Ketua saya suka menyusahkan dengan membuat kerja lebih masa.
7. Ketua saya tidak berfikiran konsisten. Sering berubah keputusan.
8. Ketua saya tidak berani menegakkan perkara yang benar.
9. Ketua saya tidak mahu menerima kesalahan diri.
10. Ketua saya tidak pandai memberi penghargaan atau ucapan terima kasih.

Ini adalah rintihan yang biasa kita dengar dari peserta-peserta ini. Masalah di atas banyak ditimbulkan oleh peserta yang telah bekerja 5 - 10 tahun bekerja. Semasa awal SSM kenegaraan lalu. Bagi pekerja baru amat kurang masalah ini di kemukakan. Banyak yang saya nak kupas kalau kita bincang satu persatu. Saya serahkan saja kepada anda. Bacalah artikel saya yang lalu. Mana tahu anda akan jumpa jawapannya.


Share this article :

0 comments:

Hot Download

 
Support : Official Site | Islamik Info | directory
Copyright © 2013. Tonton TV3 - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Bersama happysus
Proudly powered by Blogger