Home » » Kesetiaan Orang Jepun dengan produk sendiri

Kesetiaan Orang Jepun dengan produk sendiri

Sudah seminggu tidak update blog ini. Saya ingin kongsi cerita menarik tentang orang Jepun yang membeli kayu gergaji. Mr Ho adalah seorang yang bertugas di Pusat Pemprosesan Kayu milik Sarawak Forestry Cooperation. Pusat pemprosesan ini dulu merupakan pusat untuk membuat penyelidikan kayu bagi Jabatan Hutan. Ia telah di serahkan kepada SFC Sdn. Bhd. sebuah anak Syarikat Milik kerajaan Negeri Sarawak. Beberapa minggu lalu pihak pusat ini memproses kayu milik seorang cina. Mereka menerima tempahan untuk memproses kayu keruing. Berpuluh-puluh tan kayu telah siap dibelah. Tempahan diterima dari sebuah syarikat milik Jepun berpangkalan di Miri.

Mr.Ho seorang yang rajin dan kelebihannya boleh berbahasa Jepun. Dia juga boleh menulis Jepun. Orang Jepun ini diakui cerewet dengan tempahan mereka. Mereka telah membuat pemeriksaan terhadap kayu yang dibelah. Saya namakan orang Jepun ini Mr. Kujiyama. Dia adalah manager sebuah kepada Syarikat import dan eksport kayu, di Miri. Ini pertama kali dia membuat pemeriksaan terhadap kayu yang ditempah sebelum dieksport. Dia nampak tidak puas hati dengan kayu yang ditempah.

Apa yang menarik adalah setelah Mr. Kujiyama bertemu dengan Mr. Ho mereka telah bercakap dalam bahasa Jepun. Mr. Ho sendiri memberi tahu saya, orang Jepun ini terkejut mendengar dia boleh berbahasa Jepun dengan fasih. Mr. Ho telah lebih 5 tahun bekerja dengan penyelidik Jepun yang bertugas di situ beberapa tahun lalu. Mr. Ho tahu menggunakan kelemahan orang Jepun ini. Dia sudah masak dengan kerenah mereka. Mereka amat suka kepada orang yang boleh berbahasa Jepun. Mereka begitu menghormati bahasa mereka.

Mr.Kujiyama menerangkan kepada Mr. Ho kayu yang dipotong oleh mereka tidak berapa lurus. Mr. Ho menerangkan ini merupakan pusat penyelidikan bukan sawmill (kilang kayu). Mereka cuma ada 3 bilah bandsaw blade(mesin membelah kayu). Apa yang menarik. Mr. Kujiyama dapat menerima alasan Mr. Ho apabila dia menyatakan mereka menggunakan Bandsaw buatan Jepun. Mr Kujiyama ada mengambil gambar jenama bandsaw untuk dibawa ke Jepun sebagai bukti mereka menggunakan mesin Jepun. Disini semua mesin adalah buatan Jepun dan sedikit Jerman. Dengan alasan mereka menggunakan mesin buatan Jepun, Mr Kujiyama dapat menerima kayu yang telah banyak dipotong. Maka selamatlah berpuluh tan kayu yang hendak dijual ke Jepun.

Begitulah istimewanya orang Jepun mereka kerana mereka bangga dengan barangan buatan mereka. Sedikit kelemahan pada barangan mereka tidak menjadi masalah. Mereka masih boleh menerimanya. Kelebihan Mr. Ho berbahasa Jepun memang telah banyak mempengaruhi keputusan Mr. Kujiyama.


Share this article :

0 comments:

Hot Download

 
Support : Official Site | Islamik Info | directory
Copyright © 2013. Tonton TV3 - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Bersama happysus
Proudly powered by Blogger