Home » » Pemimpin Hebat tidak perlu mengkritik

Pemimpin Hebat tidak perlu mengkritik

Pemimpin yang hebat menghindari diri dari mengkritik orang lain. Niat murni nak membetulkan kesalahan sering disalah anggap sebagai mengkritik. Sebaiknya anda gunakan pendekatan memberi nasihat, rundingan dan menunjukkan cara yang betul tanpa disedari bahawa anda sedang membetulkan kesalahan. Kritikan yang pedas menyebabkan seseorang benci kepada anda. Terimalah hakikat tidak ada orang yang suka dikritik. Cuba anda fikirkan mereka yang anda kritik, bagaimana hubungan anda dengan mereka. Adakah ia bertambah baik. Hargai pendapat orang lain, anda janganlah menghukum mereka menyatakan mereka silap. Contoh "Awak salah". Tun Abdul Rahman Abbas , Yang di-petua Pulau Pinang dalam ucapannya menegur setengah pihak yang suka mengkritik supaya berhati-hati semasa membuat kritikan. Anda akan mencipta musuh dengan terlalu banyak mengkritik kawan.

Menurut kamus Dewan, Kritik bermakna teguran keras, kecaman dan bidasan. Manakala teguran adalah hasil perbuatan menegur-sapa, celaan, ajaran, kritikan dan pertunjuk. Ia juga adalah amaran dan peringatan. Bapa mentua saya seorang Pegawai Polis yang telah bersara sering menyatakan kalau dia membuat teguran tanpa ada orang lain dikeliling itu adalah nasihat bukan kritikan. Kalau begitu bagaimana kita nak menegur orang.

Cara yang sebaiknya adalah membetulkan kesalahannya, bukan orangnya. Jangan cuba mencari siapa yang bersalah walaupun anda sudah tahu dia yang bersalah. Cubalah tanya apa yang telah berlaku? Apa telah terjadi? Mungkin anda sendiri yang melakukan kesilapan. Mereka tidak berani nak menyatakan anda salah. Dalam artikel saya yang lalu ada saya ceritakan bagai mana seorang pengetua yang hebat menegur kakitangan dengan memanggil mereka ke dalam bilik. Orang lain tidak menyedari orang tadi ditegur oleh pengetua itu. Dia menegur dengan bersemuka. Ia dibuat dalam keadaan yang penuh rahsia.

Hj. Sulaiman imam di sebuah masjid mengunakan masa belajar selepas maghrib untuk membetulkan cara sebutan azan, bilal-bilal di masjid tersebut. Beliau mengunakan pendekatan membetulkan kesalahan sebutan azan dengan memberi contoh beberapa sebutan yang tidak betul. Beliau tidak menyatakan siapa yang salah. Sebaliknya menyatakan cara sebutan yang tidak betul dan bagaimana sebutan yang sepatutnya dilafazkan. Cara beliau menyebabkan tidak ada bilal yang kecil hati.


Jangan menegur dalam keadaan marah. Nabi Muhamad s.a.w pernah berpesan bahawasnya marah itu merosak iman, bagai barang pahit merosak madu. Sabar itu adalah separuh daripada iman. Berilah peluang mereka berbicara. Gunakan cara yang sebaiknya dengan mempertimbangkan semua fakta. Berlaku adil. Beri peluang mereka menentukan hukuman dan akhiri perbincangan dengan pujian. Jangan terlalu kerap membetulkan kesalahan mereka.

Anda boleh menggunakan saranan oleh Dale Carnegie iaitu ramai orang yang memuji yang ikhlas, dengan diikuti perkataan kata ‘ tetapi’. Perkataan ‘tetepi’ akan menghilang perasaan saling mempercayai dan merupakan permulaan untuk mengkritik kegagalan. Dia mencadang menggunakan perkataan ‘dan’ selepas menggunakan tetapi.

Contohnya

a) Ahmad, awak ni boleh menjadi pekerja yang cermerlang dan akan bertambah baik kalau awak boleh ‘punch card’ tepat pada masanya.

Perhatikan ayat ini;

b) Ahmad, awak ni boleh menjadi pekerja yang cermerlang tetapi akan bertambah baik kalau awak boleh ‘punch card’ tepat pada masanya.

Kedua ayat diatas seakan sama dalam ayat (a) nampak ikhlas dan tidak disudahi dengan kritikan. Ayat (b) disudahi dengan kritikan.

Pemimpin yang baik dapat memberi contoh teladan yang baik kepada kakitangannya. Ingat kalau kita menunjukkan satu jari kepada orang lain empat lagi jari akan menunjuk balik kepada kita.
Share this article :

1 comments:

happysus said...

Tambahan

Cuba anda sebut ayat ini dalam 2 nada

MAK!!! SAYA MAHU KAHWIN

MAK SAYA MAHU KAHWIN

kedua-dua bunyi sebutan yang sama tetapi maksud berlainan

Hot Download

 
Support : Official Site | Islamik Info | directory
Copyright © 2013. Tonton TV3 - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Bersama happysus
Proudly powered by Blogger