Home » » Mengetahui keadah Risikan untuk politik dan perniagaan

Mengetahui keadah Risikan untuk politik dan perniagaan

Pengetahuan tentang risikan banyak diperkatakan dalam buku cerita keluaran Mainstream Publishing contohnya buku “Jihad The Scret War in Afgahanistan” oleh Tom Carew, "My Jihad" oleh Aukai Collins dan banyak lagi buku. Kebanyakan buku ini mengambarkan kehebatan Mat Salleh dalam dunia perisikan. Ini merupakan propaganda yang dimainkan oleh barat. Mereka ingin menyatakan mereka hebat. Dalam buku The Art of War menyatakan kehebatan keadah peperangan atau taktik perang yang dilakukan oleh Sun Tzu.

Dalam sejarah Islam Khalid Al-Walid juga menggunakan banyak tipu-helah untuk menang dalam peperangan. Keadah yang selalu digunakan adalah pura-pura berundur dan musuh akan diserang dari penjuru kiri dan kanan. Nabi Muhamad S.a.w sendiri merupakan pakar taktik yang hebat sehingga dapat menawan kubu Khaibar yang dikatakan mempunyai sebanyak 7 lapis kubu dan kubu yang paling kuat pada zaman itu. Mempunyai peralatan "manjanik" iaitu lastik besar yang diletak batu atau guni berat di atasnya. Ia umpama peluru berpandu pada masa sekarang. Baginda menggunakan pelbagai helah dan membuat kepungan. Berbagai stretegi termasuk risikan.Perang Khaibar menyaksikan kebijaksaaan Nabi Muhamad s.a.w. menggunakan seorang pengembala kambing sebagai agen perisik untuk mengetahui bilangan tentera di dalam Kubu Khaibar. Pengembala kambing itu memberitahu berapa jumlah ternakan yang disembelih setiap hari dalam Kubu Khaibar dari sini baginda dapat mengagak jumlah sebenar tentera musuh

Di dalam peperangan risikan merupakan salah satu perkara yang penting untuk menang. Amerika menawan Afghanistan dengan mengupah ramai talibarut yang dirasuah bekerja sebagai perisik untuk mereka. Mereka ini dibayar dengan lumayan untuk memberi maklumat dan menyampaikan maklumat. Mereka ini merupakan puak yang kecil yang tertindas dan mereka yang menentang Pihak Taliban.

Dunia perniagaan, syarikat besar mengupah perisik untuk mengetahui maklumat daripada pesaing mereka. Mereka mungkin terdiri daripada bekas pekerja syarikat berkenaan. Mereka ini pasti akan mengetahui banyak perkara tentang syarikat pesaing. Mereka yang di ambil bekerja untuk itu akan menghubungi kawan-kawan mereka di Syarikat pesaing untuk mendapat maklumat. Jadi Syarikat akan melancarkan serangan awal contohnya, menurunkan harga atau mengeluarkan produk yang sama lebih awal menyebabkan pesaing tidak dapat bertahan.

Parti Politik juga memasang talibarut untuk memecahbelahkan perpaduan parti lawan. Di dalam UMNO dalam artikel saya yang awal ada menyebut talibarut parti Komunis dalam Umno. Datuk Abdulah Ahmad, Datuk Abdul Majid dan Khalil Akasah dibawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) kerana menyebar fahaman Komunis pada 2 Nov. 1976. Datuk Abdullah Ahmad dan Abdullah Majid merupakan pembantu kanan kepada Tun Abdul Razak semasa hayatnya. Mereka ini telah ditangkap dan dikenalpasti sebagai agen Parti Komunis.

Pada masa pilihanraya agen risikan ini akan dipasang untuk mengetahui apakah stretegi parti lawan. Ketidakupayaan pihak SUPP menanam perisik dalam parti lawan menyebabkan mereka diserang pada tengah malam sebelum hari mengundi. Pihak Parti DAP mengunakan gempur ala-gorila dengan membawa pemimpin tinggi DAP dari Kuala Lumpur. Mereka juga menggunakan kesempatan tengah malam bergerak cergas di kawasan perumahan dan mengedarkan risalah. SUPP tidak dapat menjawab segala tuduhan atau isu yang dimainkan. Sebaliknya parti lawan mungkin ada menyemai perisik untuk melumpuhkan parti SUPP. Dikatakan ada perpecahan dari dalam parti itu sendiri. Ini mungkin petanda awal wujud perisik. Memang ia sukar nak dibuktikan. Perisik tidak tidak akan menyatakan mereka perisik walaupun dengan isteri mereka sendiri. Satu contoh yang jelas apabila perjumpaan sulit 5 Ahli Dun kawasan Kuching dengan Supt. Jabatan Tanah dan Survei lima hari sebelum pilihan raya telah diketahui oleh parti DAP. Ini telah mengujudkan suasana tegang di pejabat berkenaan. Parti politik yang tidak menyemai perisik ini akan tewas sebelum pengundian dijalankan. Ini juga bukan fakta kerana banyak faktor lain yang menyumbang kepada kemenangan dalam pilihanraya. Soalnya, bagaimana nak dapat maklumat kalau tidak ada risikan.

Kenapa perlu kita ketahui risikan. Tidak rugi anda tahu ilmu risikan bukan. Sekurang-kurangnya anda dapat mengenal perisik dengan mengetahui jenis-jenis perisik. Menutut Wan Azmi Ramli, dalam buku beliau “Strategi dan Taktik bertindak” membahagikan Perisik kepada 5 jenis

1. Agen Perisik tempatan (native);

Adalah terdiri daripada orang negara musuh atau dalam parti lawan atau daripada syarikat pesaing

2. Agen perisik Dalaman (inside);

Mereka terdiri daripada pegawai yang bekerja untuk musuh.

Ciri-ciri mereka yang boleh diambil sebagai perisik dalaman adalah seperti berikut:-
  • Pegawai-pegawai yang bagus yang telah diketepikan kenaikan pangkatnya, melakukan kesilapan dan dihukum.
  • Kaki ampu yang ingin mendapat keuntungan.
  • Mereka yang tidak memperolehi kedudukan yang dikehendaki.
  • Mereka yang ingin merebut peluang masa susah untuk diri sendiri.
  • Mereka yang tidak tetap pendirian, talam 2 muka.
Mereka ini akan diberi ganjaran yang lumayan yang boleh menambat hati mereka. Kemudian boleh bergantung kepada fakta yang mereka berikan untuk menentang kita. Mereka ini boleh mengwujudkan keretakan dan mengujudkan suasana yang tidak harmoni.

3. Agen Perisik dwihala (doubled); mereka adalah pengintip pihak musuh yang kita gunakan. Apabila pihak lawan menghantar perisik mereka ini akan di rasuah dengan kemewahan supaya menjadi agen perisik kita pula.

4. Agen perisik boleh dikorban (expendable); mereka adalah terdiri daripada pengintip kita sendiri yang sengaja kita beri maklumat dan penerangan yang silap. Kita sengaja bocorkan maklumat yang sebenarnya palsu yang membenarkan agen-agen kita mempelajarinya. Apabila agen ini ditawan musuh mereka akan melaporkan maklumat palsu ini.

5. Agen perisik bergerak-cergas (living); terdiri daripada mereka yang kembali membawa maklumat. Mereka ini merupakan mereka yang bijak, berbakat, matang dan boleh berjaya mendekati musuh. Ciri mereka ini adalah mereka yang pintar tapi nampak bodoh. Mereka yang bahlul tetapi cekal, cergas, tegas, berani, arif dalam hal remeh temeh, tahan lapar, penghinaan dan kutukan.

Kawalan Strategi adalah berkaitan dengan “perang saraf”, perisikan dan keselamatan. Keadah mengawal agen ini adalah boleh disamakan dengan suasana perniagaan dan Parti Politik. Agen perisik hendaklah diambil daripada mereka yang gagah-berani dan rela sedia menghadapi apa jua keadaan dengan tidak mudah berpaling tadah. Mengawal ketat semua maklumat rahsia merupakan pertahanan dalam peperangan/ pilihanraya/perniagaan. Segala stretegi yang akan dijalankan perlu dirahsiakan. Bermacam keadah boleh digunakan seperti menggunakan kod rahsia, mengkelaskan stretegi dan maklumat, mengujudkan suasana dan keadaan yang tidak disangka-sangka dan tindakan mengejut. Bilik Gerakan pilihanraya juga perlu dikawal dan dibahagikan kepada kawasan larangan hanya untuk orang dibenarkan sahaja.

Kawan saya adik ipar YB yang terlibat dalam parti BN di Dun Beting Maro menyatakan pihak Pas telah berkampung di Kampung Beladin menggunakan pelbagai cara gempur ala gerila. Mereka telah memusatkan kekuatan dengan bertanding di satu kawasan sahaja. Taktik mereka dengan membawa doktor untuk memberi perubatan percuma, mengedarkan CD membandingkan rumah bakal YB BN dan YB PAS, membuat bermacam taktik yang belum pernah dialami atau dirasai oleh jentera BN sendiri. Akibatnya walaupun BN menang majoriti cuma 800 lebih sahaja. Peti undi di Kampung Beladin BN kalah. Banyak faktor yang terlibat. Ketidak upayaan mengenal kekuatan lawan merupakan faktor penyumbang.

Kelima - lima agen ini akan bertindak serentak dan mereka tidak tahu keadah operasi diantara satu sama lain. Mereka tidak perlu kenal antara satu dengan lain. Perancang utama adalah ketua kepada agen perisik ini.

Contohnya ,Agen-agen rahsia menurut Sun Tze menerima arahan dalam khemah jeneral dan mereka intim dan akrap dengannya.

Tugas-tugas agen perisik adalah memberitahu kekuatan musuh contohnya siapa pegawai ,jawatan dan pengawal musuh. Semasa piliharaya pula perlu tahu siapa ketua wantia, ketua pemuda dan lain lain jawatan enting parti lawan. Segala pergerakan mereka hendaklah dipantau. Semasa pilihanraya agen yang disemai dalam parit lawan terdiri daripada orang-orang pihak lawan itu sendiri.

Mereka ini terdiri adalah mereka yang tidak puashati dengan apa-apa saja. Tidak puas hati tidak dipilih jadi calon, merasa diri mereka ditindas, mereka yang nak rasa penting dan mereka yang boleh dirasuah. Keupayaan mengetahui kekuatan parti lawan akan membolehkan kita membina stretegi melawan. Pihak parti perlu tahu mempunyai pengetahuan sepenuhnya segala-gala aktiviti agen ini. Mereka ini wajib dan mesti dipelihara dengan amat hati-hati dan dijaga dengan sempurna. Pergerakan yang rahsia penting bagi membolehkan mencapai kejayaan dan kemenangan.

Mengetahui sedikit sebanyak tentang risikan membolehkan persediaan di buat untuk merangka strategi yang berkesan untuk berjaya. Kegagalan risikan akan mengakibatkan kalah dalam peperangan, kalah dalam pilihanraya dan rugi dalam perniagaan.
Share this article :

0 comments:

Hot Download

 
Support : Official Site | Islamik Info | directory
Copyright © 2013. Tonton TV3 - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Bersama happysus
Proudly powered by Blogger