Home » » Pemimpin Hebat - Mempunyai sentuhan Kemanusiaan

Pemimpin Hebat - Mempunyai sentuhan Kemanusiaan

Pemimpin yang mempunyai sentuhan kemanusiaan akan dihormati dan disegani. Menurut Kamus Dewan 'sentuhan' bermaksud "kena sedikit" manakala 'kemanusiaan' adalah "perihal manusia". Pemimpin yang bagaimana boleh dikatakan ada sentuhan kemanusiaan. W.J Brown menyatakan "kunci rahsia untuk menemukan unsur kemanusiaan pada orang lain ialah kita sendiri berperikemanusiaan. Mukadimah Ibn Khaldun m/s 194 menyatakan "ketuanan yang baik adalah sama dengan kelembutan". Pemimpin yang mempunyai kelembutan adalah mempunyai hati budi dan berbuat kebajikan dan mengambil berat. Ibnu khaldun menambah seorang pemimpin yang gemar menghukum akan menyebabkan orang bawahan akan berusaha melindungi diri dengan cara berdusta, bermuslihat dan penipuan. Seorang pemimpin yang disegani ialah baik hati budinya dan membela nasib mereka yang dibawah pimpinannya. Olehitu, seorang pemimpin yang mahu berkuasa mesti mempunyai sikap melindungi orang yang dipimpinnya.

Kepentingan sentuhan kemanusiaan adalah seperti berikut:-

  1. Mengawal tindakan dan sikap orang lain
  2. Akan dihormati dan sentiasa beroleh kuasa tanpa had.
  3. Mudah mendapat kawan dan kurang musuh.
  4. Arahan dan nasihat mudah diikuti.

Cara mendapat sentuhan kemanusiaan.

Memberi tugas berdasarkan kemampuan

Tugas yang diamanahkan hendaklah diselesaikan. Sebagai ketua adalah menjadi tugas anda memberi arahan menyelesaikan kerja atau tanggungjawab. Anda sebaiknya memberi tugas yang mampu dibuat atau dipikul oleh pekerja anda. Kebijaksanaan anda melihat potensi pekerja akan mengelak dia dari dibebani oleh tugas yang tidak upaya dikerjakannya. Ibn Khaldun memetik kisah Ziyad ibn Abi Sufyan, ketika diturunkan oleh Umar dari jabatannya di Iraq. Tanyanya kepada (Umar)

"Apa alasan tuan Amirul Mukminin, apakah kerana lemah atau khianat?"

Umar menjawab:"Saya tidak memecat kerana satu diantara kedua alasan tersebut. Tapi saya tidak mahu membebankan kehebatan otakmu dibeban (dipundak) manusia".

Tuntutan yang berlebihan dari seorang pemimpin akan membawa padah kepada orang yang dipimpinnya. Seorang pemimpin yang cerewet juga memberi kesan kepada orang yang dipimpinnya. Ini menyumbang kepada tanggapan pemimpin tersebut tidak ada sentuhan kemanusiaan. Menyedari cara atau keadah seseorang menyelesaikan sesuatu masalah adalah berlainan. Anda harus memberi penuh kepercayaan kepada mereka menyelesaikan tugas yang diberi. Matlamat akhir adalah tugas diberi berjaya diselesaikan. Biarlah mereka menggunakan keupayaan mereka bagi menyelesaikan tugasan yang diberi.

Tolong menolong

Pemimpin adalah mereka yang memberi dorongan. Ini bukan bermakna pemimpin hanya lepas tangan tanpa menolong. Cara menolong mungkin berbeza. Banyak cara yang dapat anda fikirkan untuk menolong kakitangan yang dalam kesusahan. Dalam surah al Maidah 5:2 Allah berfirman "Dan saling tolong menolonglah kamu dalam kebajikan dan ketakwaan". Sebagai contohnya ada orang yang dipimpin memerlukan peralatan kerja atau latihan maka adalah menjadi satu kewajipan anda membantu. Ketidakupayaan anda membantu akan menyababkan anda dikatakan hilang sentuhan kemanusiaan.

Bantu mereka dapatkan keinginan

James K. Van Fleet menyatakan keupayaan anda menterjemahkan keinginan mereka menjadi realiti menyebabkan anda mendapat kuasa tanpa had. Jadi, keinginan yang bagaimana yang harus anda beri tumpuan. Setiap seorang memerlukan jaminan kerja, persekitaran kerja yang baik, ingin jadi orang penting, naik pangkat, bergaji besar, berjaya dalam kerjaya dan tugas dan dihormati. Mungkin ada banyak lagi yang dapat anda fikirkan. Saya mengambil contoh ketua satu kumpulan samseng yang selalu kita lihat dalam cerita Cina di TV . Dia akan cuba memenuhi semua impian anak buahnya. Hasilnya dia akan mendapat kuasa dan pengikut yang sanggup berkorban untuknya. Dia mungkin tidak ada sentuhan kemanusiaan kepada orang diluar kumpulannya tetapi sebaliknya bagi kumpulan yang dipimpinnya. Kawan saya Haji Sulaiman seorang imam di sebuah kampung di Kuching, tidak pernah menghampakan sebarang jemputan membaca doa selamat dan tahlil bila dijemput. Ada orang kampung yang menahannya semasa dalam perjalanan balik surau selepas sembahyang Isyak. Beliau akan memenuhi semua harapan dan keinginan mereka.

"Ngabas" atau lawat mereka

Ngabas adalah bahasa Sarawak yang bermakna ziarahi. Anda sebagai ketua seharusnya menunjukkan contoh yang baik kepada orang yang dipimpin. En. Azman seorang yang selalu menziarahi kakitangannya yang sakit. Jika dia mendengar ada kawan-kawannya atau kakitangan yang terlantar dihospital atau dirumah, dia akan melawat mereka. Saya sering mendengar pujian dari anak buahnya memuji sentuhannya kemanusiaan yang tinggi.

Hadis yang di riwayat oleh Al- Bukhari maksudnya " Seorang muslim adalah saudara kepada muslim yang lain. Dia tidak akan menzalimi (saudaranya) atau membiarkannya terlantar (dalam kesengsaraan). Yusuf Al-Qaradawi mentafsir perkataan 'terlantar' dalam hadis di atas ialah seorang muslim tidak akan membiarkan saudaranya sesama Muslim terbiar menanggung derita, bahaya dan kesengsaraan secara bersendirian.


Jangan ambil tahu perkara remeh

Ibnu Khaldun menyatakan kelemahan seorang pemimpin adalah bersikap terlalu cerewet. Beliau menggunakan perkataan kedunguan (bererti perihal dungu, kebodohan, kebebelan dan ketololan dalam kamus Dewan) bagi mengambarkan perkataan cerewet. Dato' Dr. Mohd. Fadzilah Kamsah dalam buku "55 petua orang berjaya" menceritakan seorang pendulang emas tidak melayan lumpur pasir yang perlu disingkir dari dulang. Dia menambah ada perkara remeh yang perlu diambil tahu dan ada yang tidak perlu diambil tahu. Jika tidak ia akan merosakkan. Oleh itu jika sesuatu kerja dapat dilakukan oleh orang dibawah anda tidak perlu anda ambil tahu. Apa yang penting hasilnya.

Ikhlas

Sentuhan kemanusiaan tanpa keikhlasan tidak akan berjaya. Walaubagaimana cara anda lakukan. Seorang yang ingin mendapat pulangan daripada sentuhan kemanusiaan yang anda lakukan pasti kecewa kalau dia tidak mendapatkan apa yang dihajati. Seorang yang ikhlas tidak kesan tentang perkara ini. Dr. Danial Zainal Abidin menyatakan dalam bukunya Tip-tip cemerlang Al-Quran perasaan riyak juga adalah pemusnah kepada keikhlasan yang anda buat. Riyak adalah beramal dengan tujuan menunjuk-nunjuk kepada orang lain. Oleh itu, seorang yang ikhlas melakukan sentuhan kemanusiaan tidak akan kecewa sekiranya tidak dapat apa-apa balasan di dunia. Mereka ini mementing pembalasan di akhirat.

Tegur sapa, ramah tamah dan ingat nama

Saya pernah bekerja dengan ketua yang tidak ada sentuhan kemanusiaan kerana satu perkara yang ramai ingat perkara remeh. Sapaan atau teguran " Hi., Apakhabar" "Hello selamat pagi" , menangguk kepala atau sekurang-kurangnya senyum. Semakin tinggi pangkat anda semakin tinggi kesan sapaan tersebut. Seorang YB. dikawasan saya, menegur seorang tua yang saya kenal. Sapaan itu cuma berjabat tangan dan bertanya khabar. Tidak sampai satu minit. Hasilnya orang tua tadi ingat sampai bila-bila. Pujian ke atas YB tadi sering kali bermain dibibirnya. Kesan juga pasti tinggi bila mereka menyebut nama mereka. Mengingati nama seseorang akan melahirkan perasaan ingin menjadi orang penting, merasa percakapannya didengar dan akan merasa dihormati. Sebagai orang yang baru masuk bekerja anda cuba ingat nama-nama mereka disekiling anda. Kuasa mengingat nama seseorang telah diakui oleh banyak penulis physiology termasuk Dale Carnegie. Kenapa mengingati nama seseorang penting.

Anda yang pernah naik kapal terbang class pertama MAS akan merasa betul-betul dihargai apabila paramugari yang cantik jelita memanggil nama anda. Pasti ada yang terkejut mereka tahu nama anda. Mereka mengetahui nama penumpang daripada senarai nama penumpang. Bayangkan perasaan anda ketika itu. Seorang operator yang hebat di pejabat tempat saya bertugas tahu meningati nama dan no telefon mereka yang penting dipejabat. Sungguh luar biasa bagi mereka yang tidak pernah ingin menghafal nama seseorang. Semakin tinggi pangkat seseorang mempunyai kesan yang amat tinggi kepada mereka yang disebut namanya. Rasa bangga ini akan dikenang sehingga ke akhir hayat.

Mengujudkan perasaan kekitaan.

Perasaan kekitaan boleh wujud di dalam sebuah organasasi atau kumpulan. Tidak mustahil ia juga wujud di syarikat atau jabatan kerajaan di mana anda bekerja sekarang. Semangat kekitaan yang wujud akan dapat dirasa oleh kakitangan jika wujud hubungan saling perlu memerlukan dan bantu membantu di antara satu dengan yang lain. Perasaan sayang kepada tempat bertugas lahir dari perasaan dalam diri dan dalam organasasi anda. Ia tidak dapat wujud dalam suasana organasasi yang mana, kakitangan sering berbalas dan bergaduh di antara satu sama lain. Sebagai seorang ketua peranan anda adalah untuk mengujudkan atau menyemerakkan semangat kekitaan dikalangan kakitangan anda. Banyak cara yang boleh difikirkan. Semakin kerap anda berkumpul bersama diluar waktu pejabat dan semasa dalam perbincangan dipejabat semakin kuat semangat kekitaan anda. Ada yang berkumpul bersama dalam majlis hari jadi, minum petang bersama, bermain badminton, boling atau futsal bersama dan berkelah bersama. Hari keluarga adalah satu contoh yang baik untuk meningkatkan semangat kekitaan ini. Ibnu Khaldun banyak membincangkan perasaan kekitaan dalam buku beliau Mukadimah Ibn Khaldun. Katanya Perasaan kekitaan akan mengujudkan kedaulatan berkuasa yang semulajadi. Anda yang dapat menyemarakkan semangat kekitaan ini boleh dikatakan mempunyai sentuhan kemanusiaan.

Sentiasa Adil

Ketua yang tidak adil dalam menilai orang dibawahnya boleh juga dianggap tidak ada sentuhan kemanusiaan. Pepatah cina ada menyatakan "Betapa pun tajamnya pedang keadilan, ia tidak akan memenggal kepala orang yang tidak bersalah" dan Edward Bond menyatakan anda dapat hidup tanpa kebaikan, tetapi anda tidak dapat hidup tanpa keadilan. Berbagai isu tentang ketidakadilan ditempat kerja sering kita dengar dari media masa masa ini. Kenaikan pangkat di kalangan kaum wanita yang terhad berbanding dengan kaum lelaki. Samsudin Wahab dalam bukunya "Mengurus dan mentadbir pejabat" menyatakan beberapa jenis diskriminasi seperti diskriminasi jantina, diskriminasi agama, diskriminasi bangsa, diskriminasi asal usul dan diskriminasi politik. Memang sukar nak memuaskan hati semua pihak. Pasti ada yang tidak suka. Anda perlu berusaha bersungguh dalam memberi keadilan kepada orang bawahan. Ramai ketua yang tidak membuat tapisan atau menghukum sebelum benar-benar pasti kepada maklumat yang sampai mengenai seseorang individu yang dituduh melakukan sesuatu kesalahan. Guru saya selalu berpesan, sentiasa membuat kepastian akan maklumat yang sampai. Hantar orang membuat pemeriksaan atau siasatan. Periksa 2 kali, 3 kali atau 4 kali sampai puas hati. Membuat keputusan setelah maklumat yang sahih didapati. Encik Tay salah seorang ketua saya akan memaklumkan kepada seseorang kakitangan yang akan dalam perhatiannya untuk mendapat keputusan cemerlang setahun lebih awal. Jika mereka nak dapat kenaikan gaji mereka akan berusaha bersungguh. Ya. biasanya dia akan bagi. Dia dikatakan mempunyai sentuhan kemanusiaan.



Selamat Berjaya


happysus.blogspot.com

Share this article :

0 comments:

Hot Download

 
Support : Official Site | Islamik Info | directory
Copyright © 2013. Tonton TV3 - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Bersama happysus
Proudly powered by Blogger