Tip Membaca cara baru - Speed reading

Pada tahun 1998 saya pernah mengikuti kursus speed reading anjuran Jabatan saya. Kosnya lebih dari RM1300.00 seorang. Kami diminta membaca 10 karangan dan menjawab 15 soalan setiap karangan. Tiap-tiap karangan yang dibaca dan jawab menggunakan keadah-keadah speed reading yang akan anda baca nanti. Saya mendapati semakin cepat saya membaca sama sekali tidak ada menjejaskan pemahaman saya pada karangan tersebut. Cepat ke atau tidak saya tetap dapat jawab lebih dari 10 soalan dengan betul. Wah hebat ni dalam fikiran saya Sedia nak baca. teruskan. Gunakan keadah dibawah. Setelah habis kursus saya dapat memanufaatkan mengunakan teknik speed ini dalam pekerjaan. Saya sedar tidak semua oang dapat peluang menimba ilmu sebegini. Sudah lama saya nak sampaikan dalam blog saya ini. Bagi yang nak tip membaca cara cepat anda boleh teruskan membaca.

Sudah bersedia, mari saya terangkan perkara asas dalam speed reading. Anda teori sains cahaya lebih cepat dari bunyi. Selalu ingat konsep asas ini sebelum anda terus membaca. Teknik yang nak saya sampaikan ini sangat berguna. Teknik dan latihan yang akan anda baca akan membolehkan anda cepat membaca. Sebelum kita mula anda kena tahu kepentingan speed reading kepada kita.

Kepentingan perlu speed reading.

1. Kita dapat membaca dengan cepat.
2. Banyak buku dan artikel yang boleh dibaca
3. Boleh baca dengan cepat semua A to Z dalam surat akhbar.
4. Boleh buat kerja lain kerana masa membaca pendek dan berkualiti.
5. Boleh membaca buku banyak kali.
6. Hidup kita tidak lama. 60 - 70 tahun kira bonus. Fikirkan banyak perkara kita tidak tahu. Jadi mulakan membaca.
7. Meningkatkan keberkesanan kita berfikir dan mengingati sesuatu.


Keadah pertama: Jangan sebut, lihat dan gambarkan.

Anda kena lari dari membaca secara tradisinol. Membaca dengan menunjuk, menyebut dalam hati satu persatu huruf. Konsep pertama membaca keadah ini adalah membaca tanpa menyebut di mulut atau dihati. Anda akan menghadapi kesukaran pada mulanya. Bayangkan berapa tahun sudah anda mengunakan keadah tradisional ini. Saya dulu pun begitu.

Kebiasaan kita akan menyebut sesuatu perkataan dengan mulut dan di hati. Tekniknya lihat dengan mata dan diproses oleh otak tanpa melalui mulut dan hati. Ingat konsep "cahaya lebih cepat dari bunyi". Banyak masa yang dapat kita jimatkan.

Cuba gambarkan perkara yang anda baca. Buat cerita yang bersambung dalam fikiran anda. Keadah ini juga dapat membuat kita mempraktikkan fotografik memori. Tun Mahathir membaca berulang kali sehingga beliau boleh mengambarkan ayat dan mukasuratnya sekali. Berulangkali yang dimaksudkan adalah selesai semua buku dan baca lagi.

Cuba latihan ini, cari 15 gambar benda seperti dibawah:-

1. Kerusi
2. meja
3. Cawan
3. Buku
4. Pasu Bunga
5. TV
6. Tingkap
7. Pokok
8. Kereta
9. Perempuan
10. Lelaki
11. Komputer
12. Payung.
13. Hujan
14. Lori
15. Kereta polis


Anda boleh gunakan keadah manual atau Powerpoint.

Cara manual : Minta kawan anda tunjukkan satu persatu gambar yang saya nyatakan di atas. Flashkan satu persatu selama 2 saat.

Cara Powerpoint: Cari gambar dan masukkan dalam perisian powerpoint. Setkan masa dalam presentation powerpoint selama 2 saat.

seterusnya, Ambil kertas dan tuliskan nama gambar yang anda lihat satu persatu ikut susunan dalam kertas kosong. Susah bukan. Boleh ingat 5 - 10 benda tetapi tidak tersusun.

Cuba gunakan keadah yang saya berikan ini. Minta kawan anda tunjukan sekali lagi dengan cara yang sama seperti di atas. Sekarang cuba buat cerita dalam fikiran tentang benda yang kita lihat.

Lebih kurang begini dalam fikiran anda.

Anda duduk di atas kerusi, depan anda ada meja, di atas meja ada cawan. Nak baca buku tu, waduh cantiknya pasu bunga tu, TV tu besar. terang dan tajam warnanya dan seterusnya anda lihat melalui tingkap,lihat pokok besar, ada kereta dibawahnya, siapa punya, ada perempuan didalamnya, eh ada lelaki disebelahnya. mereka keluar kereta bawa komputer guna payung kerana hari hujan. Tiba-tiba lihat lori sedang di kejar kereta Polis.

Gambarkan cerita anda sendiri bila melihat gambar yang diflashkan tadi.
Tuliskan dalam kertas kosong benda yang dilihat tadi. Cuba bezakan markah yang anda dapat dengan selepas dan sebelum saya bagi tip di atas.

Latihan dengan gambar macam ni dapat membuat kita fokus dan cepat membuat gambaran. Kita lebih mudah ingat gambar daripda perkataan. Tip ini akan memudahkan kita mengunakan teknik membaca dengan cepat. Maklumat yang anda dibaca akan lekat dalam otak.

Keadah Kedua: Jangan ulang bacaan

Anda biasa membaca dan kerap kali menulang-ulang perenggan yang anda baca. Keadah mengulang semasa membaca ini menyebabkan kita lambat membaca. Anda rasa tidak dapat banyak dapat maklumat apa yang kita baca. Maklumat yang sama akan masuk dalam otak secara bacaan cepat atau tidak. Kalau begitu tak rugi anda membaca memcepat. Anda tak perlu khuatir tidak dapat ingat. Anda baca saja sampai habis. Memang ada maklumat yang kita baca lekat dalam memori otak kita. Otak kita mempunyai kapasiti lebih dari 10,000 buah komputer. Kita sahaja gagal membuka hard disknya secara maksimum. Gunakan keadah yang betul untuk memaksimumkan kapasitinya. Ingat jangan ulang semasa membaca. Orang yang mengulang akan menyebabkan dia lambat membaca. Fokus penting. Tumpukan kepada Kata kunci (key word)

Keadah Praktikal baca cepat

Saya akan terangkan keadah membaca cepat ini. Anda kena sabar dan praktikan apa yang saya nyatakan. Lagi saya Nabi Muhammad s.w.t mengajar kita mengulang bacaan 7 kali kalau nak hafal.

Maka, saya ulangi asas membaca cepat
1. Jangan sebut, lihat dan proses terus dalam otak dan
2. Jangan ulang.

Anda kena cari keratan akhbar. Kalau boleh di muka tengah yang ada artikel. Kalau tidak ada pinjam saja buku anak atau adik anda di tingkatan 3 - 5. Cara buku tek karangan bahasa Malaysia atau Inggeris.

Cara pertama

Anda akan membaca mengunakan bacaan satu persatu perkataan seperti biasa. Keadah ini bagi yang baru nak praktis baca cepat. Gunakan perkara asas di atas semasa membaca. Kalau sudah mahir tingkatkan kepada dua perkataan. seterusnya tiga hingga ke satu baris.

Cara kedua Baca dua baris sekali. Cara bacaan ini adalah bagi mereka yang peringkat awal penguasaan keadah speed reading. Cuba tingkatkan kepada tiga baris sekali. Ingat dua asas yang saya berikan di atas jangan sebut, lihat dan proses terus dalam otak dan jangan ulang.

Kalau anda membaca tiga baris sekali. Semasa membaca fokus di baris kedua sambil mata melihat baris pertama dan ketiga. Gambarkan Kata kunci.

Cara ketiga; baca satu perenggan sekali. Susah bukan. Satu lagi asas membaca dalam perenggan. Ide sesuatu perenggan biasanya boleh didapati pada perenggan pertama. kalau perenggan terlalu panjang bahagi kepada beberapa bahagian. Fokus kepada ayat yang menjadi keyword sesuatu perenggan. Susuh. Cuba dulu. Tak rugi mencuba bukan.

Keadah yang keempat. Bacaan ditengah. Fokoskan mata dibahagian tengah perenggan. Keadah bacaan ini adalah bacaan ke bawah bukan ke tepi dari kiri ke kanan. Anda kena baca macam orang cina baca atas ke bawah. Bahagikan satu mukasurat kepada tiga bahagian menegak. Gambarkan difikiran ada dua garis dalam buku anda. Jadi anda ada tiga bahagian semuanya.

Fokuskan mata dibahagian tengah. Mata secara serentak melihat sebelah kiri dan kanan perenggan. Bacaan anda adalah ke bawah. Ini merupakan keadah yang paling sukar dan jarang dapat melihat orang dapat menguasainya. Selepas mahir menggunakannya ketiga - tiga keadah di atas barulah fikir nak guna keadah ke empat. Keyword penting biasanya ada ditengah-tengah buku.

Nasihat Saya

Kunci kejayaan dalam speed reading adalah diri sendiri. Praktis dan terus praktis. Ada kawan saya yang boleh buat speed reading menyatakan tidak syok membaca tanpa menyebut. Katanya Keadah tradisional membaca biasa lebih menarik untuk buku cerita. Terpulanglah kepada anda nak guna atau tidak. Saya cuma memberi ilmu kepada yang ingin berkongsi dengan saya. Sebarkan ilmu walaupun satu ayat. Tak rugi mencuba bukan. Anda bukan kena bayar. Keadah secara ringkas telah saya turun kan. Terpulang kepada anda.

Ingat : Sebelum membaca, kena jelas nak guna speed reading atau keadah trasidional. Kena jelas sebelum mula. Ia tidak berkesan kalau buat setengah-setengah. Keadah mana yang hendak diguna kena diset dalam kepala dulu.

Bila nak Guna Speed reading

Setelah lama guna keadah ini. Tidak semua perkara yang dapat digunakan speed reading. Bahayanya anda akan tertinggal ayat-ayat yang penting seperti dalam dokumen pinjaman. Membaca buku cerita menjadi tidak menyeronokkan sebab cepat habis. Saya cadangkan kalau anda hendak membaca buku untuk peperiksaan gunakan keadah pertama. kalau anda rasa nak baca 2 atau 3 kali. Semasa bacaan pertama anda boleh gunakan keadah ke kedua atau tiga. Seterusnya bacaan ketiga anda akan menghalusi bacaaan anda mengunakan keadah pertama. Ingat konsep asas.

Konsep keempat adalah baik untuk mencari perkara yang penting dalam sesuatu buku atau artikel. Ini dapat menjimat masa anda nak buat kerja yang diberi guru atau pensyarah. Mereka yang hebat saja dapat guna keadah ke empat ini dalam semua bacaannya.

Selamat mencuba. Anda akan nampak hasilnya. Kalau anda sudah praktiknya. Ceritakan hasilnya. Email kepada saya happysus@gmail.com. Terima kasih, saya ingin berkongsi pengalaman dengan anda yang mencuba teknik di atas.

Share this article :

2 comments:

Unknown said...

Tn. Happysupina,

You've got some really interesting material here. It will take awhile to digest :)

Thanks for being an excellent facilitator. I enjoyed all of our sessions, and appreciate your sincerity and openness.

Toh Tze Lea
tohtzelea@gmail.com

akuLinux said...

tips yang bagus..
mmg tengah nak exam ni..
heheh..

Hot Download

 
Support : Official Site | Islamik Info | directory
Copyright © 2013. Tonton TV3 - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Bersama happysus
Proudly powered by Blogger