Home » » Perubahan Cuaca dunia - Global Warming threat.

Perubahan Cuaca dunia - Global Warming threat.

Saya menerima Email dari seorang pelajar kita di UK Encik Khasmady Mahidi. Beliau sudi berkongsi maklumat untuk pembaca semua. Di sini saya masukkan dalam blogger ini untuk pembaca semua. Menarik dan anda boleh download file powerpoint.

"Pada 06/11/07, saya pergi seminar yang dianjurkan oleh engineering board saya, Chartered Institution of Building Services Engineers (CIBSE). Saya registered member of CIBSE. Saya attend seminar yang bertajuk "Climate Change, the IPCC & Built Environment", yang disampaikan oleh Prof. Geoffrey Levermore, salah seorang panel Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) yang telah terima Nobel Price untuk kajian tentang Global Warming threat. Dalam sesi soal jawab, saya tanya:

"Western countries started the industrial revolution and contributed to carbon emission dan environmental deterioration for ages that lead to climate change & global warming. But now Western block wanted to control the environmental deterioration by establishing new environmental law and regulations. It seems like these regulations set by western countries denying the chances of developing countries and 3rd world countries to develop. What action has been taken by the authorities and policy makers to make this situation fair to developing and 3rd world countries?"

Jadi Prof. Geoffrey in jawab, katanya memang salah western countries yang start industrial revolution dan menggunakan sumber alam secara tidak terkawal sampai menyumbang kepada Global Warming. Tapi IPCC ada suggest supaya carbon emission developed countries dihadkan dan beri kelonggaran kepada developing countries & 3rd world countries untuk membangun. Jika UN menghalang pembangunan ni, Ia adalah bertentangan dengan hasil daripada Brundtland Report (http://en.wikipedia.org/wiki/Brundtland_Commission) yang mana definisi Sustainable development adalah "Sustainable development is development that meets the needs of the present without compromising the ability of future generations to meet their own needs." Jadi authorities & policy makers kenak lah balance & fair kepada developing countries & 3rd world countries.

Tapi Prof. Geoffrey ni kata selalunya law & regulations yang dibuat oleh pihak western countries akan dilanggar oleh mereka sendiri. Sebagai contoh, nya cerita dengan saya masa tea break, President Bush pernah pecat salah seorang ketua Panel IPCC ni sebab Bush dapati research findings & regulation yang di propose oleh orang ni mengganggu kepentingan USA dalam industri. Sebab USA adalah penyumbang terbesar kepada carbon emission. Prof. Geoffrey ni kata, mana-mana political bodies sama ada demokrasi, socialist & etc tidak mungkin dapat membantu kepada pengurangan carbon emission sebab semua orang perlu membangun & melalui industrial revolution sahaja dapat mencetuskan pembangunan. Tapi, Prof. Geoffrey berharaplah mana-mana political bodies leader nya mengamalkan cara "Charismatic Leadership" to consider science findings in politics for policy making.

Di akhir perbualan saya dengan Prof. Geoffrey ada tanya saya menganut agama apa. Saya kata saya Islam. Then dia kata dalam banyak-banyak quote agama, yang paling dia suka & follow adalah quote Rasulullah kita, Muhammad S.A.W. Dalam pelat English British dia kata " I think Prophet Muhammad quote is the best and I apply this quote in my daily life. Prophet Muhammad said, Little and sufficient is better than abundance and the alluring. May peace be upon him".

CIBSE Technical Seminar 2005
Share this article :

0 comments:

Hot Download

 
Support : Official Site | Islamik Info | directory
Copyright © 2013. Tonton TV3 - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Bersama happysus
Proudly powered by Blogger