Home » » Perbandingan Perbelanjaan malaysia dengan perbelanjaan risikan US 2007

Perbandingan Perbelanjaan malaysia dengan perbelanjaan risikan US 2007

Menurut Ketua Risikan Mike McConnell (dalam gambar), kerajaan Amerika telah membelanjakan sebanyak $43.5 bn untuk kerja Risikan 2007. Ia adalah dua kali ganda jumlah yang diterima pada tahun 1997 dan 1998 kali terakhir budget risikan diumumkan kepada orang awam. Bagaimanapun beliau tidak mendedahkan agihan secara terperinci. Peruntukan tersebut telah diterima oleh 16 agencies. Laporan dari Assiciated Press telah menyatakan budget ini adalah termasuk lebih kurang 100,000 orang yang terlibat dalam kerja penganalisa risikan dan perisik. Ia juga termasuk program satelite berteknologi tinggi, kapal terbang, komputer dan software. Di antara agensi yang menerima adalah the Defence Intelligence Agency, the National Security Agency and FBI intelligence programmes, dan juga agensi dalam negara and Jabatan Perbendaharaan.

Anggaran perbelanjaan Jabatan Perdana Menteri (RM 2b), Kementerian Keselamatan Dalam Negeri (RM 4b), Kementerian Pertahanan (RM 8b) yang secara tidak langsung terlibat dalam kerja risikan dan penganalisa risikan cuma Rm14b dari keseluruhan perbelanjaan negara sebanyak RM 112 b.

Perbelanjaan perbelanjaan perisikan US dengan perbelanjaan negara Malaysia. Perbelanjaan keseluruhan malaysia $ US 31,384,980,000.
(RM3.60=$1 dollar).

rujukan:

news.bbc.co.uk
www.treasury.gov.my

Share this article :

0 comments:

Hot Download

 
Support : Official Site | Islamik Info | directory
Copyright © 2013. Tonton TV3 - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Bersama happysus
Proudly powered by Blogger