Apakah konfrantasi?
Konfrantasi adalah satu cara untuk menggalakkan ahli-ahli dalam kumpulan supaya terus bercakap melibatkan diri dalam aktiviti kumpulan. Selain daripada itu ianya juga manggalakkan ahli kumpulan mengutarakan idea dan respon kepada isu-isu yang dibincangkan.
meluahkan emosi negatif
biar orang lain dapat melihat dan merasai kemarahan
kurang jelas akan keadaan dan marah
mengubah tingkahlaku – menyebabkan ahli bertambah semangat
mengubah persepsi atau keadaan yang menyebabkan menimbulkan kemarahan
menegakkan kebenaran apabila merasakan hak telah dicabuli
menegaskan apa yang berlaku dan menyebabkan atau menimbulkan kemarahan
mengambil tindakan pembetulan
Jenis-jenis konfrantasi
marah – melepaskan kemarahan kepada orang lain melalui perkatan dan perbuatan
assertive – memperjuangkan kebenaran apabila merasa hak dicabuli atau diabaikan
direct – jelas, menyatakan dengan tepat, fakta kapada yang memerlukan panduan dan bantuan
indirect – tidak merujuk kepada sesiapa secara spesifik. Tujuannya agar orang lain memahami perasaan kita secara am
accusation – konfrantasi secara langsung atau terus kepada tingkahlaku yang menyinggung atau melampau
order – arahan kepada orang lain untuk dipatuhi disusuli dengan arahan secara bertulis
blame – menyalahkan orang lain agar bertanggungjawab sepenuhnya atas masalah yang ditimbulkan oleh orang lain
belittling – mengkritik tingkahlaku yang melampau
lecture – grandonise and pompous, complete, rigid and directive
scolding – kecewa dan hampa atas tingkahlaku yang menyebabkan menalahkan orang lain di atas ketidakselesaan yang timbul
memanggil nama – marah dan sedih dan tahap kemarahan yang melampau menyebabkan menjerit, rasa tidak selesa dan tidak hormat.
put down – menyebabkan orang lain kusut dan malu
Konfrantasi yang kurang sempurna
assertive – klien menyedari kesilapan fasilitator seperti menggunakan perkataan yang menyinggung perasaan klien dan klien yang membetulkan suasana
marah – kelihatan seolah-olah faham perasaan dan mereka bertindak atas perbuatan fasilitator ketika marah
direct – klien menyedari masalah dan mereka samada memberikan tindakbalas atau membiarkan perbuatan atau percakapan fasilitator
indirect – klien menyedari masalah fasilitator tetapi tidak bertindakbalas dan tidak pasti konfrantasi diarahkan kepada siapa
accusation – klien menjadi defensive dan
order – bertindak agresif apabila diarah
blaming – cepat mempertahan diri apabila diserang atau diajuk
belittling – merasa lemah atau rendah diri apabila diugut
lecture – tidak mengambil endah kerana berbentuk autocrat, tegang
scolding – tidak dihormati, kurang pemahaman dan selalu melarikan diri dari fasilitator di mana sepatutnya memperbetulkan perlakuan tingkahlaku seperti yang dikehendaki
put down –
Rasional dalam konfrantasi – kurang sempurna
buat apa yang terlintas difikiran
tiada penangguhan
tidak memperdulikan pendapat orang lain asalkan dapat menyatakan perasaan
kemarahan yang tidak diluahkan akan mengundang masalah
tidak mengambilkira perasaan orang lain
tidak mempertahankan pendirian kerana terlalu bimbangkan pendapat orang lain
tidak dapat mengawal diri
tidak menghormati orang yang tidak hormatkan kita
menunjukkan kekuatan diri daripada dikawal oleh orang lain
masalah tidak dapat diselesaikan jika tidak mengambil tindakan dengan segera
mempertahankan diri tanpa mengira apa yang bakal berlaku berdasarkan pengalaman lampau
tidak mahu bertanggungjawab terhadap tindakbalas orang lain atas apa yang telah diperkatakan
orang yang menyebabkan kita marah akan lebih mengenali siapa kita dan terpulang kepada mereka untuk mengubah tingkahlaku dan perangai
selalu hilang pertimbangan apabila marah. Kenapa saya harus berubah ?
Cara yang paling produktif yang dapat digunakan untuk menunjukkan konfrantasi ialah kemarahan, pendirian yang teguh dan secara terus kerana ianya dapat :
supaya orang tahu bahawa kita marah dan bagaimana perasaan kita bila orang
kebenaran yang telah diabaikan
melepaskan kemarahan terus kepada orang yang telah menimbulkan kemarahan kita tanpa memberikan ruang kepada orang yang berkenaan untuk membela diri
menunjukkan rasa hormat bahawa kita marahkan tingkahlaku mereka dan bukannya marahkan orang yang berkenaan
menunjukkan reaksi yang negatif dari menyerang orang yang berkenaan
tidak menjatuhkan maruah orang lain dan menyebabkan mereka mengelakkan diri tetapi menggalakkan kompromi dan jalan penyelesaian yang memihak kepada kita
Bagaimana menangani konfrantasi
Pertama – kenalpasti apa yang sebenarnya menyebabkan kemarahan tersebut. Apa yang dirasakan telah melanggar atau menidakkan hak kita dan hak atau kebenaran yang mana yang telah dilanggar
Kedua – kenalpasti tingkahlaku yang sangat melampau dan menyakitkan dan kenapa berperasaan sedemikian
Ketiga – memberitahu orang itu secara langsung atau terus bagaimana tingkahlaku yang melampau itu menyebabkan kita marah dengan menggunakan kenyataan “saya”. Contoh : Saya marah apabila ……
Keempat – setelah memberikan kenyataan “ saya … “ barulah dapat mengenalpasti langkah-langkah pembetulan untuk menyelesaikan konfrantasi
Kelima – apabila telah menentukan langkah-langkah pembetulan untuk menangani konfrantasi yang berkenaan beri ruang kepada orang yang berkenaan untuk mengingati perjanjian yang telah dibuat
Keenam – menangani kemarahan dengan pihak yang berkonfrantasi dengan cara yang sesuai sehingga kemarahan itu reda
Langkah pertama : memberikan ruang kepada diri sendiri untuk berkonfrantasi dan perlu menjawab soalan-soalan yang ditimbulkan .
adakah menggunakan konfrantasi apabila marah?
apakah jenis konfrantasi yang perlu digunakan?
apakah sebab paling kuat yang menyababkan tindakbalas atas konfrantasi berkenaan?
peratus kejayaan apabila menggunakan sesuatu konfrantasi
adakah konfrantasi itu akan menimbulkan masalah lain
mengapa teknik konfrantasi menjadi lemah apabila marah
adakah saya bersedia menghadapi konfrantasi apabila marah
apa pemikiran yang tak rasional yang menghalang saya menggunakan konfrantasi
apabila pemikiran menjurus kepada konfrantasi secara negative
bagaimana untuk memperbetulkan pemikiran yang tidak rasional
langkah kedua – menganalisa kemarahan pada masa lampau dan mengkajinya untuk mengujudkan konfrantasi yang sihat dan selamat. Untuk menganalisa kemarahan ini, perlu mengimbas kembali pengalaman lalu semasa menghadapi kegagalan. Gunakan langkah-langkah bagaimana menangani konfrantasi dan buat satu keputusan atau penyelesaian bagaimana situasi yang berkenaan dapat diperbaiki.
Langkah ketiga – setelah mendapat lima jalan penyelesaian, praktikkan dengan langkah keenam dalam keadaan semasa dan rekodkan perkembangannya
Langkah keempat – sekiranya masih menghadapi masalah dengan konfrantasi, kembali ke langkah pertama dan mulakan proses sekali lagi
Masalah komunikasi dan perhubungan yang tegang akan menimbulkan konflik. Kegagalan menangani konflik akan menjadikan masalah bertambah berat dan akhirnya boleh mendatangkan kemusnahan. Konflik perlu ditangani dengan cara yang bersesuaian agar dapat diterima oleh kedua-dua pihak. Kepuasanhati akan menghindarkan konflik walau dalam keadaan apa sekali pun.
0 comments:
Post a Comment