Home » » MENANGANI KONFRANTASI

MENANGANI KONFRANTASI

Apakah konfrantasi?

Konfrantasi adalah satu cara untuk menggalakkan ahli-ahli dalam kumpulan supaya terus bercakap melibatkan diri dalam aktiviti kumpulan. Selain daripada itu ianya juga manggalakkan ahli kumpulan mengutarakan idea dan respon kepada isu-isu yang dibincangkan.

Bila digunakan ?

menyatakan situasi negatif

meluahkan emosi negatif

biar orang lain dapat melihat dan merasai kemarahan

kurang jelas akan keadaan dan marah

mengubah tingkahlaku – menyebabkan ahli bertambah semangat

mengubah persepsi atau keadaan yang menyebabkan menimbulkan kemarahan

menegakkan kebenaran apabila merasakan hak telah dicabuli

menegaskan apa yang berlaku dan menyebabkan atau menimbulkan kemarahan

mengambil tindakan pembetulan


Jenis-jenis konfrantasi

marah – melepaskan kemarahan kepada orang lain melalui perkatan dan perbuatan

assertive – memperjuangkan kebenaran apabila merasa hak dicabuli atau diabaikan

direct – jelas, menyatakan dengan tepat, fakta kapada yang memerlukan panduan dan bantuan

indirect – tidak merujuk kepada sesiapa secara spesifik. Tujuannya agar orang lain memahami perasaan kita secara am

accusation – konfrantasi secara langsung atau terus kepada tingkahlaku yang menyinggung atau melampau

order – arahan kepada orang lain untuk dipatuhi disusuli dengan arahan secara bertulis

blame – menyalahkan orang lain agar bertanggungjawab sepenuhnya atas masalah yang ditimbulkan oleh orang lain

belittling – mengkritik tingkahlaku yang melampau

lecture – grandonise and pompous, complete, rigid and directive

scolding – kecewa dan hampa atas tingkahlaku yang menyebabkan menalahkan orang lain di atas ketidakselesaan yang timbul

memanggil nama – marah dan sedih dan tahap kemarahan yang melampau menyebabkan menjerit, rasa tidak selesa dan tidak hormat.

put down – menyebabkan orang lain kusut dan malu

Konfrantasi yang kurang sempurna

assertive – klien menyedari kesilapan fasilitator seperti menggunakan perkataan yang menyinggung perasaan klien dan klien yang membetulkan suasana

marah – kelihatan seolah-olah faham perasaan dan mereka bertindak atas perbuatan fasilitator ketika marah

direct – klien menyedari masalah dan mereka samada memberikan tindakbalas atau membiarkan perbuatan atau percakapan fasilitator

indirect – klien menyedari masalah fasilitator tetapi tidak bertindakbalas dan tidak pasti konfrantasi diarahkan kepada siapa

accusation – klien menjadi defensive dan cuba untuk mengelakkan pertembungan apabila diarah

order – bertindak agresif apabila diarah

blaming – cepat mempertahan diri apabila diserang atau diajuk

belittling – merasa lemah atau rendah diri apabila diugut

lecture – tidak mengambil endah kerana berbentuk autocrat, tegang

scolding – tidak dihormati, kurang pemahaman dan selalu melarikan diri dari fasilitator di mana sepatutnya memperbetulkan perlakuan tingkahlaku seperti yang dikehendaki

put down – cuba mengelak dari bertemu ataumengabaikan fasilitator kerana kritikan hebat atau teruk


Rasional dalam konfrantasi – kurang sempurna

buat apa yang terlintas difikiran

tiada penangguhan

tidak memperdulikan pendapat orang lain asalkan dapat menyatakan perasaan

kemarahan yang tidak diluahkan akan mengundang masalah

tidak mengambilkira perasaan orang lain

tidak mempertahankan pendirian kerana terlalu bimbangkan pendapat orang lain

tidak dapat mengawal diri

tidak menghormati orang yang tidak hormatkan kita

menunjukkan kekuatan diri daripada dikawal oleh orang lain

masalah tidak dapat diselesaikan jika tidak mengambil tindakan dengan segera

mempertahankan diri tanpa mengira apa yang bakal berlaku berdasarkan pengalaman lampau

tidak mahu bertanggungjawab terhadap tindakbalas orang lain atas apa yang telah diperkatakan

orang yang menyebabkan kita marah akan lebih mengenali siapa kita dan terpulang kepada mereka untuk mengubah tingkahlaku dan perangai

selalu hilang pertimbangan apabila marah. Kenapa saya harus berubah ?

Gaya konfrantasi yang berkesan

Cara yang paling produktif yang dapat digunakan untuk menunjukkan konfrantasi ialah kemarahan, pendirian yang teguh dan secara terus kerana ianya dapat :

supaya orang tahu bahawa kita marah dan bagaimana perasaan kita bila orang cuba mengujudkan konfrantasi ke atas kita

kebenaran yang telah diabaikan

melepaskan kemarahan terus kepada orang yang telah menimbulkan kemarahan kita tanpa memberikan ruang kepada orang yang berkenaan untuk membela diri

menunjukkan rasa hormat bahawa kita marahkan tingkahlaku mereka dan bukannya marahkan orang yang berkenaan

menunjukkan reaksi yang negatif dari menyerang orang yang berkenaan

tidak menjatuhkan maruah orang lain dan menyebabkan mereka mengelakkan diri tetapi menggalakkan kompromi dan jalan penyelesaian yang memihak kepada kita


Bagaimana menangani konfrantasi

Pertama – kenalpasti apa yang sebenarnya menyebabkan kemarahan tersebut. Apa yang dirasakan telah melanggar atau menidakkan hak kita dan hak atau kebenaran yang mana yang telah dilanggar

Kedua – kenalpasti tingkahlaku yang sangat melampau dan menyakitkan dan kenapa berperasaan sedemikian

Ketiga – memberitahu orang itu secara langsung atau terus bagaimana tingkahlaku yang melampau itu menyebabkan kita marah dengan menggunakan kenyataan “saya”. Contoh : Saya marah apabila ……

Keempat – setelah memberikan kenyataan “ saya … “ barulah dapat mengenalpasti langkah-langkah pembetulan untuk menyelesaikan konfrantasi

Kelima – apabila telah menentukan langkah-langkah pembetulan untuk menangani konfrantasi yang berkenaan beri ruang kepada orang yang berkenaan untuk mengingati perjanjian yang telah dibuat

Keenam – menangani kemarahan dengan pihak yang berkonfrantasi dengan cara yang sesuai sehingga kemarahan itu reda

Langkah-langkah untuk memperbaiki gaya konfrantasi

Langkah pertama : memberikan ruang kepada diri sendiri untuk berkonfrantasi dan perlu menjawab soalan-soalan yang ditimbulkan .

adakah menggunakan konfrantasi apabila marah?

apakah jenis konfrantasi yang perlu digunakan?

apakah sebab paling kuat yang menyababkan tindakbalas atas konfrantasi berkenaan?

peratus kejayaan apabila menggunakan sesuatu konfrantasi

adakah konfrantasi itu akan menimbulkan masalah lain

mengapa teknik konfrantasi menjadi lemah apabila marah

adakah saya bersedia menghadapi konfrantasi apabila marah

apa pemikiran yang tak rasional yang menghalang saya menggunakan konfrantasi

apabila pemikiran menjurus kepada konfrantasi secara negative

bagaimana untuk memperbetulkan pemikiran yang tidak rasional

langkah kedua – menganalisa kemarahan pada masa lampau dan mengkajinya untuk mengujudkan konfrantasi yang sihat dan selamat. Untuk menganalisa kemarahan ini, perlu mengimbas kembali pengalaman lalu semasa menghadapi kegagalan. Gunakan langkah-langkah bagaimana menangani konfrantasi dan buat satu keputusan atau penyelesaian bagaimana situasi yang berkenaan dapat diperbaiki.

Langkah ketiga – setelah mendapat lima jalan penyelesaian, praktikkan dengan langkah keenam dalam keadaan semasa dan rekodkan perkembangannya

Langkah keempat – sekiranya masih menghadapi masalah dengan konfrantasi, kembali ke langkah pertama dan mulakan proses sekali lagi

Kesimpulan

Masalah komunikasi dan perhubungan yang tegang akan menimbulkan konflik. Kegagalan menangani konflik akan menjadikan masalah bertambah berat dan akhirnya boleh mendatangkan kemusnahan. Konflik perlu ditangani dengan cara yang bersesuaian agar dapat diterima oleh kedua-dua pihak. Kepuasanhati akan menghindarkan konflik walau dalam keadaan apa sekali pun.

Share this article :

0 comments:

Hot Download

 
Support : Official Site | Islamik Info | directory
Copyright © 2013. Tonton TV3 - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Bersama happysus
Proudly powered by Blogger