Home » » Kebebasan Akhbar Di Malaysia

Kebebasan Akhbar Di Malaysia

"This year, Malaysia cannot make the same claim of scoring higher than all the other Asean countries, as we are behind Cambodia (85) and Indonesia (100) while in the Asia-Pacific region, we are behind Taiwan (32), Japan (37), South Korea (39), Hong Kong (61), Timor-Leste (94), Bhutan (116) and India (120)."Lim Kit Siang - Blog

"Malaysia’s worst performance in press freedom dropping by 32 spots to 124th ranking in 2007 Press Freedom Index signals the end of Abdullah Badawi’s promise that he has big ears to hear the truth" Dapmalaysia

Kenyataan dalam blog Lim Kit Siang di atas yang menyatakan rangking Malaysia lebih tinggi daripada semua negara Asean adalah tidak benar. Pada tahun 2007 Singapura (141), Laos (161), Thailand(135), Burma (164) dan Filipina (128) jauh lebih tinggi dari Malaysia. Beliau sengaja tidak meletakkan negara di atas. Kenapa? Adakah beliau cuba memutar-belit fakta dengan tidak meletakkan negara Asean yang mempunyai ranking lebih tinggi dari Malaysia. Laman web DAP pula cuma meletakkan negara 3 negara seperti Kampuchea (85), Timor-Leste (94) or Indonesia (103). Negara yang mempunyai ranking tinggi dari Malaysia tidak dimasukkan.

Bagai mana maklumat index ini diperolehi? Menurut http://www.rsf.org. Mereka (Reporters Without Borders) akan bertanya kepada 14 Organasasi bebas yang menjadi "partners" mereka diseluruh dunia. Mereka telah menerima sebanyak 130 soalselidik dari wartawan, penyelidik, aktivis yang telah menjawab 50 soalan tentang kebebasan akhbar di negara mereka. Index ini merangkumi 168 negara.

Pada tahun 2006, media di bawah Abdullah nampak lebih bebas apabila rangking Malaysia adalah ke-96 dari 113 pada tahun 2005. Walaubagaimanapun rangking meningkat pada 2007 ke-124. Ada beberapa isu yang telah meningkatkan rangking ini antaranya adalah isu

1. Website editor malaysia-Today Raja Petra Kamarudin yang telah disoal siasat oleh Polis selama 8 jam.
2. Isu Nathaniel Tan, pembantu kepada Anwar Ibrahim yang telah ditahan oleh Polis selama 4 jam yang membawa isu rasuah dalam blog beliau.

Menurut Paris-based Reporters pada 27 Julai 2007 saya kenyataan Menteri di Jabatan perdana Menteri Datuk Nazri Aziz, yang telah mengugut untuk memenjarakan tanpa perbicaraan ke atas blogger ini. kenyataan ini semua telah menujudkan keadaan seperti tiada kebebasan akhbar di Malaysia.

Adakah kebebasan bercakap di bawah pemerintahan Abdullah tidak ada? Kalau kita kaji semasa pemerintahan Mahathir sukar Ahli Parlimen berbahas secara terbuka dan mengkritik dasar kerajaan.

Abdullah mahu media perdana sensetif dan bersikap bertanggungjawab dengan memikirkan kesan terhadap negara dan masyarakat majmuk malaysia. Tidak ada negera di dunia yang memberi kebebasan kepada akhbar sepenuhnya.



Share this article :

0 comments:

Hot Download

 
Support : Official Site | Islamik Info | directory
Copyright © 2013. Tonton TV3 - All Rights Reserved
Template Created by Creating Website Published by Bersama happysus
Proudly powered by Blogger